Capital (edycja polska)
Podstawowe informacje
Liczba graczy | 2-4 |
Zalecany wiek | od 10 lat |
Czas zabawy | ok. 60-90 minut |
Autor | Filip Miłuński |
Wydanie | polskie |
Instrukcja | polska |
Złożoność | dla początkujących |
Opis
Warszawa to miasto wyjątkowe. Mówi się o nim, że „przeżyło własną śmierć” i jest w tym sporo prawdy. Stolica Polski została w większości zniszczona podczas drugiej wojny światowej, a jej odbudowa była wyjątkowym procesem urbanistycznym. Miejska tkanka Warszawy to połączenie wytwornych budynków z czasów saskich, architektury międzywojennej, socjalistycznych bloków i współczesnej zabudowy.
W grze Capital zadaniem gracza będzie budowa jednej z dzielnic Warszawy. Czy warto inwestować w dzielnice mieszkalne, a może skupić się na kompleksach handlowych? Czy rozwinięcie transportu miejskiego będzie bardziej opłacalne niż budowa obiektów kulturalnych? Postawić na tereny zielone, czy może na obiekty przemysłowe?
Na czym to polega?
- Gra dzieli się na 6 epok. Każda z nich składa się z fazy budowania i fazy dochodu.
- Podczas fazy budowania, poprzez mechanikę draftu, gracze wybiorą 4 fragmenty dzielnicy, które umieszczą przed sobą. Dzielnice składają się z różnych rodzajów obszarów m.in.: mieszkalnych, handlowych, produkcyjnych, kulturalnych czy parków. Każdy z obszarów pełni w grze określoną funkcję.
- Podczas fazy dochodu gracze zdobywać będą monety i punkty zwycięstwa. Te zapewnią im poszczególne rodzaje zabudowy, budynki użyteczności publicznej i kamienie milowe.
Gracze wspólnie budują Warszawę na przestrzeni sześciu epok. Od początków stołeczności miasta u schyłku XVI wieku, aż po czasy współczesne. Każdy z nich tworzy przed sobą jedną z dzielnic miasta. Na koniec każdej z sześciu epok gry dzielnice przynoszą graczom dochód oraz punkty zwycięstwa. Gracz, który po sześciu epokach ma najwięcej punktów zostaje zwycięzcą.
Zawartość pudełka: | Warto zobaczyć: |
|
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.
Mateusz Zeifert
Kapitalna gra! (wiem, słaby żart...). Draft + kafelki. To jasne. Ale jest tu jeszcze budowanie silniczka dającego pieniądze i punkty i szukanie balansu między nimi. Mieszanka prosta, zrozumiała, porządnie - choć dość skromnie - zilustrowana i wydana. Działa świetnie w każdej liczbie graczy, jest prosta do wytłumaczenia, posiada nawet walory edukacyjne. Gra się w to znakomicie, i mówię to z perspektywy dość zaawansowanego gracza, a nie gracza rodzinnego. Prawdę mówiąc, sam byłem zaskoczony tym, jak chętnie po nią sięgam, mając na półce kilkadziesiąt innych tytułów. Naprawdę sztuką jest zrobić grę dla wszystkich: graczy, dzieci, rodzin - a Filipowi Miłuńskiemu się to tutaj udało. W swojej kategorii - gra uniwersalna poniżej godziny - absolutny hit.