Nippon (edycja polska)
Podstawowe informacje
Liczba graczy | 2-4 |
Zalecany wiek | od 12 lat |
Czas zabawy | ok. 90-120 minut |
Projektant | Nuno Bizarro Sentieiro, Paulo Soledade |
Wydanie | polskie |
Instrukcja | polska |
Złożoność | dla średnio-zaawansowanych |
Opis
Epoka Meiji była dla Japonii okresem rozwoju. Właśnie wtedy, to hermetyczne, feudalne państwo poczyniło krok naprzód w celu stania się nowoczesnym państwem z zachodnimi standardami. Cesarstwo wysłało emisariuszy do obcych krajów co zapoczątkowało napływ inżynierów i ludzi nauki, budowę kolei, rozwój edukacji, przyczyniając się do nadzwyczaj szybkiej rewolucji przemysłowej. Państwo, jak również cesarz są w dużej mierze zależne od pomocy wielkiej czwórki, wielkich konglomeratów mających dużą kontrolę nad gospodarką cesarstwa. Noszą one nazwę Zaibatsu, a ich wpływ na cesarza Mutsuhito jest znaczny.
W grze Nippon, gracze sterują poczynaniami Zaibatsu i starają się poszerzyć ich sieć wpływów przez inwestowanie w nowe technologie, walkę o monopol, uczestnictwo w rządowych inwestycjach i udział w industrializacji Japonii. Unikalne społeczne i geograficzne właściwości tego kraju stanowią jednak spore utrudnienie. Zasoby naturalne są rzadkie, poszczególne wyspy drastycznie się różnią, zmiany w polityce są trudne do wdrożenia, a stratyfikacja społeczna jest nadal głęboko zakorzeniona w umysłach Japończyków.
Warto zobaczyć: | |
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.
Rafał Głowacki
Cięższy mózgożer przeznaczony zdecydowanie dla zaawansowanych graczy. Ciężar podobny do Momabsy, aczkolwiek Momabsę sprzedałem po dosyć szybko, a Nippon pozostał w mej kolekcji. Począwszy od wysokiego progu wejścia: dobre 40 minut tłumaczenia, po konieczność rozegrania 2-3 partii najlepiej w 4 osobowym gronie, by załapać płynność rozgrywki. Trochę czasu zajmuje zrozumienie wszystkich powiązań między elementami gry. Potrzebnych jest kilka rozegranych partii by zacząć zauważać poszczególne zębatki tej maszynerii i odróżniać dobre decyzje od tych złych. Większość zasad jest opisana bardzo jasno i przystępnie, jedynie akcja wysyłki towarów na rynek lokalny jest w moim odczuciu trochę zamieszana i przydaje się obejrzenie filmiku z rozgrywki by w pełni zrozumieć niuansy tej akcji. Jak się przebrnie przez wszelkie niejasności gra odwdzięcza się fantastycznymi wrażeniami z rozgrywki i wypala zwoje niemiłosiernie. Prawdziwa uczta dla miłośników cięższych planszówek.