Szogun (edycja polska)

Podstawowe informacje

Liczba graczy 2-5
Zalecany wiek od 12 lat
Czas zabawy ok. 90-120 minut
Autor Dirk Henn
Wydanie polskie
Instrukcja polska
Złożoność dla średnio-zaawansowanych
Dostępność: niedostępny
Cena: 189,90 zł 189.90
ilość szt.
Zyskujesz 37 pkt [?]
dodaj do przechowalni
Oceń produkt w skali 1-5: 4.2
Wydawca: Wydawnictwo Rebel
Kod produktu: 3711

Opis

Gracze wcielają się w role dowódców wojsk XVI wiecznej Japonii, a ich celem jest zapewnienie dominacji własnym rodom. Aby osiągnąć sukces trzeba nie tylko podporządkować sobie jak najwięcej ziem, ale również zadbać o rozwój (wznosząc zamkni, świątynie i teatry) i dobre prosperowanie kontrolowanych prowincji (zapewniając zapasy żywności). Najlepszy Daimyo zdobędzie na końcu gry miano tytułowego Szoguna.

 

Znakomita mechanika

Rozgrywka podzielona jest na dwie części (dwa lata w feudalnej Japonii), każda podzielona na trzy tury (wiosna, lato i jesień. Zimą następuje podliczenie punktów i rozpatrzenie buntów ludności, w przypadku gdy nie zadbamy o dostateczne zapasy żywności). Każda tura rozpoczyna się od fazy planowania, w której gracze wydają rozkazy wojskom stacjonującym w poszczególnych prowincjach. Robi się to poprzez położenie zakrytej karty prowincji na polu symbolizującym rozkaz. Dzięki temu nasi rywale do ostatniej chwili nie znają naszych planów.

Niezwykle szybki i oryginalny (i nie tak losowy, jak się na pierwszy rzut oka wydaje) jest mechanizm rozstrzygania bitew. Stosuje się w tym celu wieżę bitewną, do której wrzucamy drewniane kostki obydwu walczących armii. Wynik bitwy uzależniony jest od tego, które kostki i w jakiej ilości wypadną z wieży na plastikową tackę. Mechanika zawiera także uproszczony mechanizm licytacji, dzięki któremu możemy poświęcić część funduszy, jeżeli zależy nam na pierwszeństwie w danej turze, bądź chcemy skorzystać z jednego z dostępnych przywilejów.

 

Niepowtarzalny klimat

Wszystkie elementy gry doskonale oddają klimat XVI wiecznej Japonii. Piękna szata graficzna i wysoka jakość komponentów, wszystko to potęguje przyjemność płynącą z rozgrywki. Wieża bitewna dostarcza niesamowitych emocji, a rosnące niezadowolenie w prowincjach i wiszące na włosku bunty naprawdę się w tej grze czuje!

Szogun to gra w której nie brak trudnych wyborów. Często kluczowe na drodze do zwycięstwa jest wznoszenie pałaców, świątyń i teatrów. Aby nie marnotrawić poniesionych kosztów trzeba stawiać budynki w tych regionach, których rywale nie zdołają nam odebrać. Stale musimy dbać o posiadanie odpowiednio licznej armii. Jest to tym trudniejsze, im więcej kontrolujemy regionów. Dodatkowo stale musimy myśleć o odpowiednich zapasach na nadciągającą zimę.

 

Gra, która nie chce się znudzić

Każda rozgrywka Szoguna jest inna. Inne jest ustawienie początkowe armii, zmienia się kolejność graczy, jak również kolejność wykonywania poszczególnych akcji. Dzięki temu Szogun nie jest grą, w której do sukcesu prowadzą gotowe schematy, lecz umiejętność podejmowania trafnych decyzji w obliczu zmiennej sytuacji. Dodatkowo, druga strona planszy zawiera mapę z nieco innym układem prowincji, co gwarantuje jeszcze większą odmienność rozgrywek. Mechanika Szoguna nawiązuje do rewelacyjnej gry Wallenstein. Od dnia swej premiery podbił serca miłośników strategii na całym świecie, zdobywając w serwisie Board Game Geek średnią ocen powyżej 8 (na 10 możliwych). Autor gry – Dirk Henn ma na swoim koncie takie niezaprzeczalne hity jak: Alhambra, Metro, Timbuktu czy właśnie Wallenstein.

 

Nagrody i wyróżnienia uzyskane przez grę Shogun:

  • 2006 Nominacja Jogo do Ano
  • 2007 Golden Geek Nominacja Najlepsza Szata Graficzna
  • 2007 Golden Geek Najlepsza gra dla graczy
  • 2007 Golden Geek Nominacja Najlepsza Gra Wojenna
  • 2007 Golden Geek Gra Roku
  • 2007 Nominacja Holenderska Gra Roku
  • 2007 Gra Roku (drugie miejsce) wg francuskiego magazynu Tric Trac
  • 2008 Nominacja Najlepsza gra wojenna JoTa

 


 

Zawartość pudełka: Warto zobaczyć:
  • 1 plansza dwustronna
  • 53 Karty prowincji
  • 25 kart skrzyń wojennych
  • 5 kart specjalnych
  • 10 kart akcji
  • 12 kart wydarzeń
  • 5 kart Daimyo
  • 5 osobistych plansz
  • 310 kolorowych sześcianów
  • 20 zielonych sześcianów
  • 55 skrzyń wojennych
  • 5 znaczników punktów zwycięstwa
  • 5 znaczników ryżu
  • 80 żetonów budynków
  • 42 znaczniki buntu
  • 1 3-częściowa wieża bitewna
  • 1 tacka z przegródkami
  • 1 suplement
  • 1 instrukcja

 

Polecamy również:

Co inni sądzą o tym produkcie? (6)

Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.

7 października 2014

Shogun robi ogromne, ilość drewna, komponenty, mapa, są naprawdę rewelacyjne. Wieża myślałem, że będzie solidniejsza i osobiście chętniej widziałbym ją na czarnym plastiku. Rozumiem kwestie praktyczne(widoczność na stole oraz jednostki czarnego gracza), ale estetyka uważam ucierpiała przy tej zamianie dość mocno. Sama gra jest naprawdę solidną strategią, która urosła nie bez powodu do miana klasyki gatunku. Zdecydowanie produkt godny polecenia :)

14 października 2014

Dobra gra z gatunku area control. Posiada interesujący mechanizm planowania z pewną dawką niepewności. Osławiona wieża jest elementem, który długofalowo zmniejsza losowość walk, a jednocześnie zapewnia różnorodność wyników w trakcie pojedynczego starcia. Podczas rozgrywki będzie nam towarzyszyć specyficzne uczucie ciągłego niepokoju.

17 grudnia 2014

Klasyka gier strategicznych z mechanizmem area control, gdzie praktycznie do końca ostatniej rundy wszystko może się zmienić. Wieża bitewna jest świetna - wprowadza losowość na całkiem nowy poziom. Świetnym rozwiązaniem jest też podejmowanie decyzji przez wszystkich graczy w jednym momencie - dzięki temu gra się nie dłuży.

11 marca 2016

Gra zachwyca od momentu ujrzenia pudła: jest olbrzymie. W środku znajdziemy wieżę, która zastępuje rzuty kośćmi, czy to dobrze? Należy zagrać i samemu ocenić, na pewno jest to urozmaicenie rozgrywki, równoważy nieco losowość kości i jest totalnie BAJERANCKIE, bo jeżeli ktoś nigdy nie grał/widział Szoguna, to będzie zaintrygowany widokiem wieży, gwarantuję. Gra wymaga sporo miejsca, plansza jest duża, dodatkowo każdy z graczy otrzymuje swoją mniejszą, trochę więc miejsca potrzeba. Wykonanie na wysokim poziomie, karty są jednak moim zdaniem z cienkiego papieru i warto je zakoszulkować lub zalaminować. Gra oferuje sporą regrywalność nuda więc nie grozi. Wymaga kombinowania i zachowania równowagi pomiędzy walką i wznoszeniem budowli w prowincjach ale to już kwestia taktyki obranej w grze. Polecam gorąco gdyż jest to moim zdaniem gra na prawdę warta swojej ceny przede wszystkim jeżeli weźmiemy pod uwagę oferowaną rozgrywkę na najwyższym poziomie o dopracowanej i zazębiającej się mechanice. POLECAM

17 października 2019

W tym momencie gra już naprawdę trąci myszką, dziś pewnie nikt by tego nie wydał. Sztandarowym gadżetem jest wieża bitewna, która jednocześnie powoduje, że w grze jest taka ilość losowości, że ciężko na nią patrzeć jak na kompetytywny tytuł. No i mimo symultanicznej selekcji akcji potrafi się naprawdę długo ciągnąć.

31 października 2023

Absolutny klasyk z gatunku gier area control. Proste zasady, spora głębia i mnóstwo emocji. Polecam w 100%

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium